حنین

گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک .....چون عاقبت کار چنین خواهد بود

حنین

گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک .....چون عاقبت کار چنین خواهد بود

بایگانی
آخرین مطالب

زنده باد علی محمد افغانی

شنبه, ۱۲ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۲۳ ق.ظ

هفته گذشته را با هانریش بل( نان سالهای جوانی) و گراهام گرین(سفرهایم با خاله جان،باخت پنهان) به سر آورده بودم. گراهام گرین آدم را به سفر می برد در زمان...سفری با نور کم و اطلاعاتی کمی بیشتر...سفری دور و دراز تنها به شیدایی این پرسش که عشق چیست و کیست و ....ظالمان در زمین 

سفر بود اما گرسنگی روحیه من کاملا برطرف نمی شد. 

این هفته با عجله ای که داشتم نمی توانستم یک نویسنده جدید را امتحان کنم...محافظه کارانه سیندخت علی محمد افغانی را انتخاب کردم و با خودم گفتم خدا کند به اندازه بوته زار مطول نباشد

هر بار علی محمد افغانی را خوانده ام از پاراگراف اول ستایشش کرده ام تا آخر...حتی الان بعد از دو سه سالی که با آخرین کتابش فاصله گرفته بودم....علی محمد افغانی زحمت کشانه پای یکی یکی داستانهایش زجر کشیده...توی فضایشان زندگی کرده 

شوهر آهوخانم نانوا بود و توی کرمانشاه

بافته های رنج محصول زن و شوهری زحمت کش بود که بخور نمیرشان را از راه بافتن به دست می آورند و بچه هایشان را با القاج به دار قالی می بستند که مجبور نشوند بیرون راه بیافتند دنبال بچه ها!

بوته زار درباره دلاوری ها و پاکدامنی های یک شاگرد آسیابان مسخ شده است که عشق را خیلی کمتر از کار می فهمد اما می فهمد بالاخره .....

دکتر بکتاش هم در تفسیر عشق از راه صداقت و کمالات انسانی وارد می شود

و سیندخت در یک محیط صنعتی و مهندسی تو را از اوضاع پیشرفت و مدرن شدن در ایران در دهه چهل آگاه می کند همانطوری که برای عشق تراشه های جدیدی از الماس تقوا می تراشد!

در آثار علی محمد جون یک سفر تمام عیار مهیاست. سفر به شهر محل حدوث رمان با تمام جغرافیا و اقتصاد و سیاست و مردم و فرهنگش...سفر به محیط محل حدوث کارخانه باشد یا آسیاب آّبی باشد یا روستا باشد یا مطب پزشک باشد یا دار یک قالی باشد 

سفر به روحیه و منش و فرهنگ 

و سفری دوباره از نو به عشق

زنده باد علی محمد افغانی!

دریغم می آید از ایرانی که توی رمانهای او بود و آن ایرانی که امروز توی زندگی ما نیست!

  • سویدا

نظرات  (۱)

  • کارمند مجرد
  • مطلب برای من مفهوم نبود اصلا
    ظاهرا کتاب و متن است که خوانده اید
    پاسخ:
    بله. اتفاقا با توجه به روحیتتان اکیدا خواندن رمانهای علی محمد افغانی را توصیه می کنم
    دکتر بکتاش
    بافته های رنج
    شادکامان دره قره سو
    و این یکی سیندخت
    همین طور شوهر آهو خانم را 
    بخوانید شاید نویسنده شدید!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">