حنین

گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک .....چون عاقبت کار چنین خواهد بود

حنین

گر ما می و معشوق گزیدیم چه باک .....چون عاقبت کار چنین خواهد بود

بایگانی
آخرین مطالب

اولویت با همدلی است...بعد با انقراض

شنبه, ۷ خرداد ۱۴۰۱، ۰۸:۵۳ ق.ظ

دیشب دوستی قدم رنجه کرد و به میهمانی خانه ما آمد

دوستی که باسختی آمده بود تازه اهل این جور میهمانی هم نبود ..آن همه ظرف را شستند و از او که خسته بود بابت شبهای گذشته این خیلی گذشت بزرگی بود و بعد تند تند نشستیم به صحبت

دل گرفته بود از برنامه استادیوم آزادی و کاملا با او موافق بودم ...جمله ای که او به کار می برد در این مضمون بود که دین و سیاست را این طوری قاطی نکنید...خواهرانم به او می گفتند چاره ای نیست در همه جای دنیا قاطی است این دو مقوله و آنجا که به نظر جدا می آِید در واقع دین رسمی چیزی نیست که در معابد و کلیسا ها می گذرد ..همانی است که در حاکمیت و ادارات می گذرد...کلمات قانعش نکرد و با اینکه به گوینده شان بابت این گفتمان در دل آفرین گفتم به قانع نشدن او هم حق دادم

من هم با این برنامه مخالف بودم

در این شرایط اولویت با همدلی است نه با رجز خوانی و دوقطبی ها را پر رنگ تر کردن

راستش فکر می کنم دارند دستمان می اندازند

فکر می کنم همیشه داریم بدترینها را انتخاب می کنیم در بدترین زمانها

بدبختی بزرگ این است که انتقاد ها هم دارند تهییج و تشجیعمان می کنند ..ای کاش کمی از بافتهای به هم فشرده و هم سان خودمان بیرون می زدیم و با آنها که مخالفت جدی با عقیده ما دارند دوست و همدل می شدیم و بدون دعوا و با همراهی درکشان می کردیم

میترسم از جامعه ای که ساخته ایم می ترسم

توی بی آرتی از همان دم در که سوار می شد داد زد: خانم چادری برو کنار جا باز بشه....

نگاه کردم دیدم جز من و آن دیگری که سر اتوبوس مورد خطاب واقع شده کسی چادری نیست...اما این لحن داشت بیشتر از جا باز شدن مطالبه می کرد....

دیشب دوستم بیشتر توضیح داد که چطور باید جا باز کنیم

باید انتقادها را همدلانه بشنویم

باید مدام در صدد جواب دادن نباشیم

باید به جای گشتن دنبال عیبهای صد برابری در دشمنانمان موقعی که عیبی داریم خجالت بکشیم ازعیبمان

و من دیشب روزی ام از کل ماجرا همین خجالت ه شد

به من گفت چرا کتاب خاطرات سفیر را به دوستانت دادی این کتاب بسیار جانبدارانه است ....نکن هیچ وقت از این کارها نکن و من خیلی خجالت کشیدم....

اولویت با همدلی است و برای رسیدن به این همدلی باید کمی ...مثلا به اندازه چهل سال  و اندی خجالت بکشیم

و اما بعد

بسیار پریشان بودم به خاطر ناسا که گفته بود سی سال دیگر خاورمیانه لم یزرع است و ساکنانش آواره

یادم افتاده بود اگر ناسا می گوید حتما می داند چه می گوید چون در دهه 1920 به گواهی "خوشه های خشم" آمریکایی ها همین پدیده را تجربه کردند و ملیونی از شرق آمریکا چند هزار کیلومتر را با بدبختی به غرب آمریکا مهاجرت گردند و آنجا هم از گرسنگی و کمبود دستمزد و قانون "بازار وحشیانه آزاد" مردند

حداقل آنها غرب آمریکا را داشتند و برای مهاجرت روادید لازم نداشتند

ما و فرزندانمان چه کنیم ..همان کاری که روزولت کرد قانون حفاظت از خاک و سپاه حفظ محیط زیست ..منتهی باید از صحراهای عربستان شروع کنیم تا داخل ایران و چشمه های گرد و خاکش

...در همین اندیشه ها بودم که برادری گفت من هم داشتم مستندی آمریکایی می دیدم که می گفت اگر تولید گازهای گلخانه ای با همین شیب ادامه پیدا کند و کم نشود....حتی اگر زیادتر نشود (که بعید است)

تا بیست سال دیگر اقیانوسها چنان اسیدی می شوند که پلانکتونها از بین می روند و پلانکتون غیر از این که اول یک زنجیره غذایی مهم بشری است نود و پنج درصد اکسیژن زمین را تولید می کند...

و این به راستی یعنی انقراض 

  • سویدا

نظرات  (۵)

  • پیـــچـ ـک
  • سلام 

    تا یه جایی حرفت درسته ولی وقتی طرف مقابل دیگه اصلا همدلی نمی‌خواد و به لجاجت افتاده دیگه نمیشه کاریش کرد. مردم عامه رو نمی‌گم ولی اونایی که بلندگو دستشونه، دارن اجحاف می‌کنن. یه نفر یه توییت زده بود و زیر عکس استادیوم آزادی نوشته بود: من به اینا نمی‌گم هموطن. 

    سوال اینه: مگه قبلش می‌گفتید؟!

    سال ۸۸ هرکس که چادری بود یا ریش داشت، به قصد کشت می‌زدن. بدون این که بگن این چه کاره‌ست؟ اون موقع مردم استادیوم رفته بودن؟ 

    طرف مقابل داره به دوقطبی دامن میزنه و دوری می‌کنه و هیچ وقت نمی‌خواد تو رو بپذیره، اونوقت چه کار می‌کنی؟ بازم حس می‌کنی نباید خودت رو ابراز کنی؟ تا حدی میشه این کار رو کرد، وقتی حدش بیشتر بشه، نتیجه عکس داره. 

    این که انتقاد رو باید شنید درسته ولی الزاما نباید هر انتقادی رو پذیرفت. وقتی هم در جواب انتقاد از خودت و موضعت به قصد روشنگری، و نه تخریب طرف مقابل، دفاع کنی، نمی‌ گن دامن زدن به دو قطبی. 

     

    من برنامه رو دیدم، اصلا غیر همدلانه نبود. بعدشم واقعا بچه ها چه گناهی دارن؟ برنامه برای بچه هایی بود که دو و نیم ساله دارن سختی می‌کشن. برنامه برای بزرگترا نبود برای بچه ها بود. این دیگه همدلی نبود، ظلم در حق بچه ها بود. مشکلات بزرگترا واقعا چه ربطی به بچه ها داره؟ چرا اینا بچه ها رو وارد مصیبت بزرگترا می‌کنن؟!!! 

    بعدشم هیچ وقت دین ما از سیاست جدا بوده اصلا، هیچ همچین چیزی توی دین ما جایی داشته؟ اصلا میشه این کار رو کرد؟ نگاه ما به سیاست با نگاه غرب فرق داره. سیاست توی تعریف ما اصلا زیر مجموعه دینه. برای غرب این طور نیست. میشه با نگاه غربی حکومت اسلامی داشت؟(این سوالم خیلی مهمه. دقیقا از خودت هم این سوال رو دارم.)

     

    در مورد اون پیش بینی ها هم به نظرم این طوری پیش نمیره چون ما داریم با علم و فناوری امروز همچین برداشتی می‌کنیم نه باعلم بیست سال و پنجاه سال آینده. آسیب شناخته شده، ان‌شاءالله راه حلشم پیدا میشه.

     

    من اندازه تو مطالعه نداشتم. اندازه تو سواد ندارم اما به نظرم پیچیدگی‌ای که به ناامیدی منتج بشه، در واقع حجابه. هرچند بازم دلم می‌خواد نظرت رو در مورد اون سوالم بدونم. 

    پاسخ:
    ُسلام معلومه که من نمی گم دین از سیاست جداست
    من می دونم که حتی در غرب هم دین است که سوار سیاست است. نه دین مسیحی کلیسایی
    دین فرماسونری گاهی لیبرالیستی  و گاهی سوسیالیستی هر چه که گلوبالیستها بگویند
    اما در مورد همدلی
    پیچک جان اینجایی که من هستم اگر نگویم همه بیشتر مردم مخالف من و تو فکر می کنند
    اینها مردم هستند و باید مردم را برای این جامعه نگه داشت 
    این مساله بسیار امنیتی تر از موشکی و هسته ای است
    خود موشکی دارد جوانهای مردم را در سکوت به کام ترور و به کام پهپادهای انتحاری دشمن می اندازد که  البته شهادت گوارای وجودشان 
    اما وقتی مردم دوستت نداشته باشند و اگر نه دزد تو را حامی دزد بدانند ...خصوصا در مورد خاوری هیچ نداریم بگوییم ....دارد زندگی علنی و آزادی را در کانادا تجربه می کند
    از درون می پوسیم
    اگر ورق برگردد و این مردم  چادریها و ریشو ها را آتش بزنند من تعجب نمی کنم و باز هم بیگانه نمی دانمشان ....خدا می داند که ما نانی اضافه تر از این مردم معترض بابت طرفدار نظام بودن نخورده ایم اما این را مردم اینطوری نمی فهمند ...به زعم این مردم طرفداری از ظالم است ریشو و چادری بودن و مستحق مجازات
    این که نوشته بودم انقراض 
    رو بییشتر شوخی بدون
    هر چی اون بالایی مقدر کنه 
    گازهای گلخانه ای و ریزگردها وسیله ای بیش نیستند
    همین طور چاره اندیشی ها و تکنولوژِی ها 
    البته اینو از خودت دارم 

  • پیـــچـ ـک
  • ببین دور و بری‌های منم مثل دور بری های توئن. همیشه هم اونا حرف می‌زدن من سکوت می‌کردم. می‌گفتم بذار خالی بشن. ولی از یه جایی به بعد تایید طرف مقابل میشه نفی خودمون. از اینجا به بعد، تایید نتیجه عکس داره. چون کسی که موجودیت و استقلال خودش رو در نظر دادن از دست بده، موجودیت طرف مقابل رو هم نفی خواهد کرد و برای رابطه ارزشمند نیست. واین چیزیه که هر انسانی غریزتا می‌دونه.

    من نمی‌گم اونا همچین نظری نداشته باشن، ولی قشر مذهبی و ولایی این سرزمین هم اجازه دارن نظراتشون و روال زندگیشون رو داشته باشن. یه کاری مثل اجتماع سلام فرمانده، دیگه نباید جمع بشه با این دلیل که به دو قطبی دامن میزنه، چون باعث نفی طرف مقابل نمیشد.

    ببین هشت سال مملکت دست تفکری بود که شعارش و دیدگاهش نفی موشکی و دیدن دم کدخدا بود. اگر این رویه کاملا درست بود، خب این هشت سال باید جواب میداد نه این که مملکت طبق آمارای جهانی عقبتر بره که جلو نره. 

    من که گفتم حرفم مردم نیستن اما کسایی رسانه دستشونه، اصلا براشون مهم نیست که مملکت صد پاره بشه. اونا یه عده کنترلگر( تو بخون سرکوبگر مستکبر) هستن که همین الانم با شیوه های سرکوبگرانه دارن حرفا و تفکراتشون رو پیش میبرن. از اولم اونایی که مردم رو سرکوب کردن و به اسم نظام تمومش کردن جزو همین طایفه بودن.

    مشکل ما ابراز عقیده طیف انقلابی نیست. مشکل ما طیف ولایی و انقلابی، همونه که رهبری فرمودن، ما در تبلیغات و تبیین خیلییی ضعیف عمل می‌کنیم. این که مستدل بتونیم به مردم بفهمونیم که حق با ماست، نقطه ضعف ماست. وگرنه ابراز عقیده و نمایش و بروز اعتقادات مذهبی، باعث دو قطبی نمیشه. تضارب آرا باعث رشد جامعه ست. دعوا و تنش و ابراز خشمه که رابطه رو خراب می‌کنه و به جامعه صدمه می‌زنه. واقعا کدوم طیفه که بیشتر داره بین مردم تنش و دعوا و خشم ایجاد می‌کنه؟ من در مورد رسانه ها و طیفای فکری سردمدار حرف می‌زنما نه مردم عادی کوچه و بازار.

     

    تو که خوب کتاب می‌خونی، کتاب صعود چهل ساله رو بخون که دستت پیش اطرافیانت پر باشه. من خودمم هنوز نرسیدم بخونمش ولی یه کتاب آماری مستدله که برای کمک به ماها خیلی خوبه. 

     

    پاسخ:
    کسی که موجودیت و استقلال خودش رو در نظر دادن از دست بده، موجودیت طرف مقابل رو هم نفی خواهد کرد و برای رابطه ارزشمند نیست.
    هزارباریکلا
    خیلی جمله مهم و اصولی ای بود
  • پیـــچـ ـک
  • نفهمیدم منظورت از این که موشکی داره جوونهامونو به کام مرگ می‌کشه یعنی چی؟

    پاسخ:
    احسان قدبیگی در همهمه ی اخبار آبادان 
    خبر ترور این جوون 23 ساله توسط پهپاد انتحاری در پارچین 
    محو شد...
  • پیـــچـ ـک
  • یه روایتی از امام صادق علیه السلام یه زمانی خوندم که امر ما رو به مردم عرضه کنید اما اصرار و ابرام نداشته باشید چون امر ما با قلب ها سرو کار داره و اگر کسی قلبش با ما نباشه، هدایت نمیشه. مردم همینن. نمیشه اصرار کرد. اگر قلبشون طرفدار باشه، هست و اگر نباشه هرچی هم طرف مقابل رو تایید کنی، بازم طرفدارت نمیشه. مسئله اینه که ما تو رسوندن امر این نظام، به مردم کوتاهی کردیم. اما رسانه های طیف مقابل تو اغوای مردم کوتاهی نکردن.

  • پیـــچـ ـک
  • آهان. آره. خبرش کمرنگ شد و اصلا دیده نشد. خب این یعنی مدیریت رسانه تو ماها ضعیفه دیگه. و یعنی مردم دچار تنش زیادی شدن که نمیذاره هیجانات و احساساتشون رو مدیریت کنن.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">